Bud på faglige aktiviteter på de forskellige klassetrin:
Eksempel fra UgeXpressen nr. 76
i september 2004:
Tema om gidseltagning af skolebørn i Beslan i Rusland:
Børnehaveklasse, 1. – 2. Klasse:
Billeder og overskrifter kan være udgangspunkt for elevernes og lærerens fortælling og samtale. Desuden kan de også være oplæg til fortælling om egne oplevelser. Diskuter det grundlæggende og konkrete i artiklerne:
Hvad vil det sige at være ond ? Kan alle mennesker blive onde ? Hvorfor bliver man ond ? Kan man hjælpe hinanden til ikke at blive onde ? Hvad gør man, hvis man bliver bange for noget, man har set i TV, set billederne af i avisen eller hørt de voksne snakke om ?
Mellemtrinet:
Forståelse af fakta. Diskussion ud fra hvad og hvis spørgsmål:
Hvad er en terrorist ? Hvad kan få folk til at dræbe børn ? Hvorfor gjorde terroristerne det ? Hvad ville de opnå ? Er der nogen undskyldninger for at tage børn som gidsler (kan en sag være så vigtig, at det er lige meget, at det går ud over uskyldige børn, hvis bare man får tvunget sin vilje igennem?)
7.- 9. Klasse:
Diskuter det overordnede i artiklen. I dette tilfælde den politiske konflikt. Skal Tjetjenien være selvstændigt ? Kan der blive fred i Tjetjenien ?
Hvad skal der ske, for at der kan blive fred ?
Læs evt. artikler om gidseltagningen på udenlandske aviser/mediers hjemmesider. Find ud af mere om Tjetjenien på internettet.